Treść strony: Cyberbezpieczeństwo
Realizując zadania, wynikające z art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 1369, z późn.zm.), przekazujemy Państwu informacje pozwalające na zrozumienie zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz porady jak skuteczne stosować sposoby zabezpieczenia się przed tymi zagrożeniami.
Cyberbezpieczeństwo, zgodnie z obowiązującymi przepisami, to „odporność systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez te systemy” (art. 2 pkt 4) ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.
Katalog głównych cyberzagrożeń (wg. ENISA Threat Landscape):
- Złośliwe oprogramowania (malware);
- Ataki z wykorzystaniem złośliwego kodu na stronach internetowych;
- Phishing, czyli bezpośrednie wyłudzanie poufnych informacji lub za pomocą złośliwego oprogramowania;
- Ataki na aplikacje internetowe;
- SPAM - niechciana korespondencja ;
- Ataki DDoS - czyli blokowanie dostępu do usług poprzez sztuczne generowanie wzmożonego ruchu;
- Kradzież tożsamości;
- Naruszenie poufności, integralności lub dostępności danych;
- Zagrożenia wewnętrzne powodowane przez pracowników;
- Botnet-y - sieci komputerów przejętych przez przestępców;
- Ingerencja fizyczna, uszkodzenia oraz kradzież;
- Wyciek danych;
- Ataki ransomware w celu wyłudzenia okupu za odszyfrowanie lub nieujawnianie wykradzionych danych;
- Cyberszpiegostwo;
- Kradzież kryptowalut (cryptojacking).
Źródła:
NIE DAJ SIĘ OSZUKAĆ, CHROŃ SWOJE PIENIĄDZE, APEL DO MIESZKAŃCÓW!
W związku ze znacznym wzrostem zgłoszeń otrzymywanych przez Policję w całej Polsce dotyczących oszustw, funkcjonariusze z Komendy Powiatowej Policji w Golubiu-Dobrzyniu przypominają o podstawowych zasadach, jak uchronić się przed oszustwem. Bądźmy czujni w rozmowie telefonicznej z nieznajomym!
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Golubiu-Dobrzyniu zwracają się z apelem do mieszkańców, aby ostrzec przed utratą pieniędzy. Przypadki, o których mowa, dotyczą m.in. oszustw metodą "na wnuczka", "na policjanta", a nawet "na pracownika banku". Przypominamy:
- tego rodzaju oszustwa zawsze zaczynają się od połączenia na telefon stacjonarny!
- rozmowa z potencjalną ofiarą prowadzona jest w taki sposób, by wzbudzić przekonanie, że rozmawiasz z członkiem rodziny, policjantem, adwokatem czy pracownikiem banku,
- oszust informuje, że wydarzyło się coś złego np. wypadek i zawsze prosi o pomoc finansową,
- rozmowa przebiega szybko, pod dużą presją czasu,
- oszust poprosi o gotówkę jaką masz w domu lub na koncie w banku,
- czasami będzie prosił o podanie haseł i loginów do konta bankowego pod pretekstem uniemożliwienia włamania na konto bankowe i ochrony zgromadzonych tam pieniędzy,
- powiedzą, że bierzesz udział w tajnej akcji, mającej na celu zatrzymanie oszustów i uniemożliwienie wypłaty pieniędzy z kont bankowych.
Niestety jak się później okazuje, jest to oszustwo!
Oszuści czasami podszywają się pod Twoich znajomych na portalach społecznościowych czy komunikatorach i proszą o przesłanie kodu BLIK, bo pilnie potrzebne są pieniądze!
Pamiętaj, nie wchodź w linki przesyłane na twój telefon komórkowy, jeśli nie masz pewności kto je przysłał.
CHROŃ SWOJE PIENIĄDZE
- nie przekazuj pieniędzy osobom podającym się za funkcjonariusza Policji,
- POLICJANCI NIGDY NIE POPROSZĄ O PIENIĄDZE, ŻEBY JE ZABEZPIECZYĆ,
- nie przekazuj telefonicznie swoich danych osobowych takich jak PESEL,
- nie przekazuj danych umożliwiających logowanie na konto bankowe, w szczególności haseł czy loginów, a także kodów BLIK, osobom których nie znasz. PRACOWNIK BANKU NIGDY O TO NIE POPROSI,
- nie wchodź w linki podsyłane przez obcych ludzi,
- rozmawiaj ze swoimi rodzicami, czy dziadkami o takich sytuacjach. Ostrzeż ich!
- w razie jakichkolwiek wątpliwości dzwoń do Komendy Powiatowej Policji w Golubiu-Dobrzyniu pod numer 47 754 92 00 lub na numer alarmowy 112.